Brak produktów
Podane ceny są cenami brutto
Nowy produkt
Wyd. I, s. 132, format 120 x 170 mm, oprawa twarda lakierowana
ISBN 978 83 205 5902 6
CN 4905 91 00
PL
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Wybór poezji Krystyny koneckiej to 347. pozycja wydawana w serii „Biblioteka Poetów”.
Pierwszy tomik serii zawierającej najcelniejsze utwory poetów polskich ukazał się pięćdziesiąt osiem lat temu. Od 1967 roku Czytelnicy LSW-sowskiej BP zapoznają się z twórczością poetów reprezentujących różne szkoły, kierunki i style.
Publikujemy w niej, często po raz pierwszy w Polsce, między innymi lirykę najwybitniejszych twórców z całego świata.
W „Bibliotece Poetów” poza zbiorkami twórczo sci indywidualnej prezentujemy antologie, np. poezji legionowej, miłosnej czy religijnej.
Czytam sonety Krystyny Koneckiej i zastanawiam się dlaczego w swej ars poetica wybrała sonety, a więc formy zdecydowanie klasyczne – co nie oznacza zamierzchłe lub archaiczne?... Przeciwnie…
...Córka repatriantów z Wilna, urodzona w Dobiegniewie, przy wojennym niemieckim obozie jenieckim Woldenbergu (nota bene spędził tam wojnę mój wujek, znany pisarz-oficer Marian Brandys), obecnie związana z Białymstokiem, przez całe twórcze życie – niezwykłe i bogate – pisała wyłącznie sonety. Oczywiście równolegle z prozą publicystyczną, reportażową, eseistyczną, literacką... i z charakterystyczną fotografią...
Istnieją teorie estetyki łączące biografię artysty z konkretnym systemem piękna... „Niech każdy dzień mego życia będzie dziełem sztuki” – ta dewiza Eugène Delacroix czy Jacques-Louisa Davida i innych wielkich... Jednak obserwując uważnie znaną mi dotychczasową działalność artystyczną, podróżniczą, fotograficzną, dziennikarską autorki zbiorów Ultima Thula – Głosy Islandii i Ogrodów Szekspira skojarzenia nie budzą wątpliwości…
Krystyna Konecka – poetka wszechstronna, utalentowana artystka, kobieta pełna energii i pasji twórczych stara się i żyje tak, aby efekty jej życia też można było uznać za ambitne, wyjątkowe, ponadczasowe. Praca przynosi sukcesy, a praca ściśle związana z talentem – arcydzieła. Praca wymaga jednak porządku, ładu, wzoru.
I tu, moim zdaniem, odnaleźć możemy ideę – przyczynę zaistnienia sonetu jako jedynej formy poetyckiej ważnej i pozwalającej na pełną odpowiedzialną wypowiedź. A więc nie kaprys wrażliwej poetki, poirytowanej nonszalancją naszej mowy codziennej i defektami języka, lecz autentyczna, głęboka potrzeba planu kolejnego powstającego utworu...
(fragment przedmowy Andrzej Zaniewskiego)
SPOWIEDŹ
Tobie, rozumna Wilio, patronko poetów
dyskretna jak spowiednik w chmur konfesjonale
w nadbrzeżnych traw kaplicy z pokorą i żalem
zawierzam grzech śmiertelny pisania sonetów.
Więc – pośród szkół, programów, wzorców i estetyk,
pomiędzy wariacjami kanonów i szaleństw
ten rygor zwiódł mnie. Stary Mickiewicz omamił
choć to takie żałosne na granicy wieków.
Grzeszę też zadurzeniem w bliskoznacznych rymach
które wers archaiczny potrafią utrzymać
jak sprawna restauracja kruchego gotyku.
I odpuść mi metafor barok i rokoko
gdyż uczę się pokornie konstrukcyjnych zasad
od wileńskich ołtarzy, portali i fasad
Na razie nie dodano żadnej recenzji.